Data 14.06
Ocena
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Marka osobista – co zrobić, żeby dobrze ją zrobić?

 

Stworzenie silnej i wiarygodnej marki osobistej nie jest zadaniem prostym i łatwym w realizacji. Jednak istnieje kilka sposobów, aby wyeksponować to, co drzemie gdzieś głęboko w nas. Stworzenie skutecznego modelu personal branding, jak się okazało, wcale nie jest takie trudne. Wystarczy oprzeć się na kilku wskazówkach i pomysłach naszych poprzedników. Połączenie ich może być strzałem w 10.

Odpowiadając sobie na trzy podstawowe pytania:
• Dlaczego robię, to co robię?- pytanie o pasję
• Jak robię to, co robię?- w czym jestem najlepszy i dlaczego jest to tak wyjątkowe
• Co robię konkretnego, żeby to zrealizować?
jest fundamentem tego modelu. Prosta w zapamiętaniu zasada jest dużą zaletą stworzonego modelu na bazie przemyśleń innych ludzi, którzy są profesjonalistami w branży budowania marki osobistej.

Top Personal Branding i Simon Sinek

Simon koncentruje się przede wszystkim na odpowiedzi na nasze pierwsze pytanie: dlaczego. Wspominał on o liderach, którymi, jak łatwo można wywnioskować, są wszyscy Ci, którzy wkładają ogrom energii w budowanie marki osobistej. Nadal jednak nie otrzymaliśmy odpowiedzi na dwa pozostałe, równie istotne pytania.

Top Personal Branding i Jim Collins

Collins w swoich rozważaniach uwzględnił model oparty na naszych trzech pytaniach. Dotyczy on nie tylko firm, które osiągają bardzo duże sukcesy, ale również samych ludzi. Jest to naturalne, ponieważ każdą firmę tworzą ludzie i to oni są odpowiedzialni za jej sukces.

Top Personal Branding

W tym modelu mowa jest o czterech najistotniejszych elementach każdej dobrej i zaufanej marki:
• adekwatność
• szacunek
• wiedza
• wyróżnialność
W łatwy sposób można tym cechom przyporządkować nasze pytania. Odpowiadając na pytanie: dlaczego robię to, co robię, zmusza nas do poszukiwania sensu naszego działania, zatem innymi słowy: co mnie wyróżnia na tle innych. Drugie z pytań: w jaki sposób moja marka osobista pomaga innym, nawiązuje do adekwatności z modelu Y&R. Czy to, co robię spełnia obietnice, prowadzi nas do wywołania szacunku u innych.

Nasz model w praktyce

Prosta zasada, na której opiera się model, czyli odpowiedź na trzy podstawowe pytania, może być trudna w zrealizowaniu w praktyce. Czasem najprostsze rzeczy komplikują się w momencie wdrążenia ich w życie. Żeby odpowiedzieć sobie na te pytania, trzeba bardzo dobrze poznać samego siebie, zagłębić się w swoją dusze i wnętrze. Trzeba być w stosunku do siebie szczerym, sprawiedliwym i krytycznym. Pomocy możesz szukać:
• w materiałach Simona, Sineka i Stevena Coveya
• robiąc dedykowany test np. na bazie modelu DISC
• w planie działania kilka elementów jest stałych i niezmiennych, co ułatwia nieco cały proces, np. praca nad modelem biznesowym czy dobra sesja fotograficzna i opieka stylisty.

W przypadku badań produktów lub usług najistotniejszą kwestią są preferencje klienta. Sprzedawane jest to, co chcą konsumenci i reklamowane jest to tak, jak chcą to widzieć odbiorcy. Budowanie marki osobistej opiera się na badaniu jedynie własnej osoby, nic poza tym nie jest ważne. Wbrew pozorom wnikanie w głąb siebie jest najtrudniejsze w życiu każdego człowieka.

Podziel się!
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Twitter
  • Wykop
  • Google Buzz

Leave a Reply

*

* Pola oznaczone gwiazdką są wymagane