Data 17.12
Ocena
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Strona RWD, czy mobile? W co warto inwestować w 2015 roku?

 

Przełom roku to tradycyjnie czas podsumowań i planów na przyszłość. Od jakiegoś czasu regularnie mówi się, że nadchodzi czas mobile. Jaki w takim razie był rok 2014 i czy można wysunąć jakieś wnioski na 2015 rok?

Analizując rynek mobile można śmiało stwierdzić, że to co się wydarzyło w trakcie ostatnich 12 miesięcy daje bardzo solidne fundamenty, aby rok 2015 zdecydowanie był rokiem technologii mobilnych. Zaczynając od największych: według oficjalnych statystyk na portal Facebook z urządzeń mobilnych loguje się ponad 1,1 mld użytkowników (1,3 mld wszystkich użytkowników na lipiec 2014), każdego dnia robi to ponad 654 mln osób.

W Polsce, w zależności od tego gdzie kierowany jest ruch, z mobile trafia na strony zazwyczaj od 7 do 30% wszystkich klientów. Najwięcej mobilnych klientów mają portale informacyjne i rozrywkowe (wpływa na to ma fakt, że wciąż w Polsce chętniej konsumujemy treści w mobile niż np. dokonujemy zakupów), w przypadku sklepów internetowych ciężko zmierzyć faktyczną skuteczność, ponieważ wielu klientów produkty odnajduje na telefonie i tablecie, jednak z racji wygody, transakcje finalizują korzystając już z laptopa lub komputera.

Google wspiera mobile

Pojawia się więc pytanie dlaczego wciąż ponad 90% stron internetowych nie jest zoptymalizowana pod urządzenia mobilne? Mało tego, według Google ponad 50% użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych natychmiast opuszcza stronę internetową, która nie wyświetla się prawidłowo na smartfonie lub tablecie. Deweloperzy giganta z Kalifornii, mają jasne wytyczne, która technologia jest rekomendowana przez Google przy optymalizacji stron pod środowisko mobilne. Dlaczego? Google również zależy na tym, aby użytkownicy za jego pośrednictwem trafiali na wyniki wysokiej jakości, a te jest skory wynagradzać wyższymi pozycjami w indeksie. Co się dzieje z tymi klientami, którzy trafiają na nie niezoptymalizowane strony? Idą tam, gdzie czują się dobrze i gdzie łatwo mogą rozwiązać swój problem – do konkurencji.

Rok 2015 rokiem mobile?

Szacuje się, że w Polsce mamy już ponad 8 mln właścicieli smartfonów, a ruch mobile z roku na rok rośnie o ponad 100%. Jakie warianty wyboru mają przedsiębiorcy, którzy chcą sprostać oczekiwaniom pokładanym przez użytkowników mobilnych?

Rozwiązania są dwa: wersja mobilna strony internetowej lub strona wykonana w technologii responsive web design. Podstawową różnicą miedzy tymi dwoma wariantami jest wygląd, strona mobilna zazwyczaj ma mniej graficznych elementów, ładuje się szybciej, ponieważ jest dużo lżejsza, dobrze będzie wyglądać na smartfonach i tabletach, nie będzie natomiast atrakcyjnie prezentować się na komputerach, ponieważ są to dwie różne strony pod dwoma adresami. Zazwyczaj do zarządzania stroną mobilną wykorzystać będziemy musieli dodatkowy system administracyjny lub zintegrować podstawowy CMS z wersją mobilną np. poprzez plik XML. Pamiętać musimy również o przekierowaniach, tak aby strona rozpoznawała z jakiego urządzenia korzysta klient i użytkowników z urządzeń stacjonarnych musi kierować na standardowo stronę, a klientów z mobile na stronę z przedrostkiem „m”.

Responsive Web Desing (RWD) to technologia projektowania i wdrożenia rozwiązań interaktywnych, dzięki której są one jak woda. Jeżeli szklankę wody wlejemy do dowolnego naczynia to zawsze dostosuje się swoim kształtem do tego konkretnego naczynia (pod warunkiem, że owe naczynie będzie szczelne), tak samo jest np. ze stroną internetową, która dostosuje się do użytkownika i do urządzenia, z którego aktualnie korzysta. Na czym to polega? Przede wszystkim klient cały czas pozostaje na jednej stronie internetowej, która dostępna jest pod tym samym adresem zarówno na urządzeniach stacjonarnych jak i na mobilnych. Niezależnie od tego z jakiego urządzenia będzie korzystał klient i jaka będzie rozdzielczość, strona zawsze się dopasuje i będzie wyświetlać się poprawnie, zazwyczaj poszczególne moduły zmieniają układ na „moduł pod modułem”. Ponadto mamy jeden panel administracyjny, dzięki czemu oszczędzamy czas na zarządzanie stroną. Minusem natomiast są koszty wdrożenia i czas (wdrożenia wykonane w technologii responsywnej wymagają więcej pracy).

Podsumowując zarówno wersja mobilna jak i responsywna ma swoje plusy i minusy, nie mniej żaden przedsiębiorca nie powinien lekceważyć klientów mobilnych, ponieważ z każdym miesiącem na pewno będzie ich coraz więcej. Ważne jest, aby dokonać odpowiedniego wyboru firmy, która będzie wdrażać rozwiązanie mobilne/ responsywne np. analizując dotychczasowe realizacje.

Podziel się!
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Twitter
  • Wykop
  • Google Buzz

Leave a Reply

*

* Pola oznaczone gwiazdką są wymagane