352387473_093ad9ac5f_m Data 17.03
Ocena
VN:F [1.9.10_1130]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Strona responsywna, a strona mobile

 

Dziś większość przedsiębiorców posiada własną stronę internetową. Nie chodzi tylko o sklepy internetowe, ale też o firmy sprzedające konkretne usługi stacjonarnie. Okazuje się, że zwykła strona www to nie wszystko.

Teraz liczy się strona mobile i strona responsywna. Obydwie mają swoje zastosowanie do urządzeń mobilnych. Jaka jest, więc między nimi różnica i kiedy, jaką stronę wybrać?

Strona mobilna

Strona mobilna stworzona jest wyłącznie z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych. Zwykle ma inną grafikę, sposób nawigowania, treści, a także domenę, która jest poprzedzona przedrostkiem „m”. Strona mobilna ładuje się automatycznie po rozpoznaniu urządzenia. Zaletą strony internetowej jest niewątpliwie fakt, że ma ona możliwość szybkiego wdrożenia (szybsze niż strony responsywnej), dostępne są gotowe szablony dla stron mobilnych, np. dla WordPressa, istnieje możliwość stworzenia nawigacji dostosowanej do użytkowników mobilnych, istnieje też możliwość dostosowania treści do wersji mobilnej.

Do wad tego rozwiązania należy konieczność wdrożenia odrębnego kodu śledzenia Google Analytics – strona jest technicznie w innej domenie, problem z mierzeniem kampanii reklamowych, które kierują na obie wersje (pomiar danych w dwóch miejscach), jeśli korzystamy z jednej przeglądarki na wielu urządzeniach i opcji zapamiętywania zakładek, to czytając stronę na telefonie (wersja mobilna) na komputerze musimy przejść do wersji desktopowej (czasami nie jest to proste).

Strona responsywna

Strona responsywna inaczej określana jest jako RWD. Jest to witryna, która płynnie dostosowuje się do rozdzielczości ekranu. Oznacza to, że zmieniać może się zarówno jej wygląd, nawigacja oraz zawartość. Jedna rzecz będzie zawsze wspólna: adres url. Niezależnie od tego, czy oglądamy ją na małym ekranie telefonu czy dużym ekranie, adres się nie zmienia. Technicznie to ta sama strona, tylko inaczej wyświetlona. Zaletą jest fakt, że strona RWD posiada jeden panel CMS do zarządzania treścią, dostosowuje się do wielu różnych urządzeń, posiada jeden adres url niezależnie od urządzenia na którym przeglądamy witrynę,. Niestety czas realizacji jest dłuższy, droższy jest też kosz stworzenia strony mobilnej.

Które rozwiązanie wybrać

Strona mobilna to dobre rozwiązanie dla wszystkich właścicieli stron, którym zależy na użytkownikach mobilnych, ale nie planują w najbliższym czasie gruntownej przebudowy swojej strony internetowej (ze względu na brak budżetu lub czasu). Strona responsywna z kolei warta jest rozważenia przy projektowaniu nowego serwisu. Ruch z urządzeń mobilnych rośnie bardzo dynamicznie z roku na rok i warto już dziś przygotować się na mobilną rewolucję. Jest to także rozwiązanie polecane właścicielom dużych, dynamicznych serwisów, gdzie konieczność aktualizowania dwóch odrębnych stron oraz pilnowanie przekierowań z wersji mobilną na desktop.

Podziel się!
  • Facebook
  • del.icio.us
  • Twitter
  • Wykop
  • Google Buzz

Leave a Reply

*

* Pola oznaczone gwiazdką są wymagane